Lāsmas Līcītes lekcija
Raksta ilustrēšanai izmantoti interneta materiāli.
Atvainojamies, ka tehnisku iemeslu dēļ pie fotogrāfijām nav norādītas atsauces uz autoriem un vietnēm, jo mums nav zināmi visu autoru vārdi, kuru darbi tikuši izmantoti šīs lekcijas ilustrēšani. Ja skatītājiem ir atpazīstami bilžu autori, lūdzu atsūtiet informāciju uz . Kopā papildināsim informāciju.
Fotogrāfijas žanrs - Klusa daba
Klusā daba ir tēlotājas mākslas un fotogrāfijas žanrs (arī atsevišķs mākslas darbs), kas attēlo kompozīcijā sakārtotus dzīvās dabas (augļi, dārzeņi, ziedi, medījums, zivis) vai nedzīvās dabas (sadzīves priekšmeti, trauki un tamlīdzīgi) objektus. Klusā dabaKlusās dabas fotogrāfija, vairāk nekā citi žanri, piemēram, ainavas vai portretu fotogrāfija, dod fotogrāfam lielāku rīcības un laika brīvību. Veidot uzstādījumu, - pārdomāti izvēloties fotografējamos priekšmetus, faktūras un materialus, izkārtojot priekšmetu kompozīciju, izveidojot tieši šim kadram atbilstošu gaismēnu spēli. Uzņemot kluso dabu visbiežāk fotogrāfs pats veido kadrā redzamo īstenību, nevis paņem to no esošas realitātes (citu cilvēku radīts vai nejaušs priekšmetu izkārtojums). Laika gaitā, tēlotājā makslā un arī fotogrāfijā, klusā daba ir kļuvusi par žanru, kas atklāj lietu metafizisko būtību. Daži ieteikumi Klusās dabas fotografēšanas mācību procesāFons Priekšmeti Uzsākot darbu pie kompozīcijas fotoaparāts ir jāfiksē uz statīva, vienā nemainīgā telpas punktā. Regulējot statīva augstumu un fotoaparāta savērsumu pa vertikali ir jānoteic uzņemšanas skatu leņķis, kādā kamera atradīsies pret fotografējamo kluso dabu. Objektīvu zūmējot vai pārvietojot kameras statīvu tiek noteiktas kadra aptuvenās robežas. Uzstādījumu ieteicams sākt ar vienu priekšmetu un pakāpeniski izveidot kompozīciju, kurā izmantotie, dažādie objekti ir savā starpā saistīti. Priekšmetu kompozīcijai kadrā galvenais ir to dabiskums izkārtojums. Priekšmeti kadrā jāpārvieto tik ilgi, kamēr fotogrāfam pašam rodas sajūta, ka šādi izkārtoti priekšmeti redzami ikdienā, ka tā tos redz arī skatītājs. Fotografēšanai izkārtotu klusās dabas priekšmetu kolekcijai ir jābūt kādām kopīgām īpašībām, piemēram, veidolam, krāsām, formai vai faktūrai, tad skatītajam ir daudz vieglāk uztvert priekšmetu tematisko saistību. Vienlaikus ar priekšmetu izkārtojumu kompozīcijā tiek koriģēta mākslīgo gaismas avotu (prožektors, zibspuldze vai atstarotājs) atrašanās vieta un apgaismojuma intensitāte, līdz sasniegts autoram vēlamais rezultāts — kadrs šķiet nokomponēts, situācija dabiska. Šajā darba etapā ir jāpievērš uzmanība atšķirībai - kā mēs kadru redzam ar neapbruņotu aci un kā kompozīciju zīmē fotokamera. Gaismas Klusās dabas fotografēšana pieprasa no autora prasmi izmantot esošo, dabīgo apgaismojumu vai veidot izsmalcinātu gaismēnu spēli, pielietojot mākslīgo gaismu. Vairāku gaismas avotu vienlaicīgs pielietojums iesācēja fotogrāfa darbā ar klusās dabas uzstādījumu var tajā radīt traucējošas ēnas, vizuāli “salauzt” priekšmetu formu, palielināt kontrastu. Fotografējot kluso dabu ar gaismām jārīkojas apdomīgi un pamatoti. Ja izmantojam mākslīgās gaismas avotus, vienmēr jāpatur prātā dabiskais apgaismojums, kādā mēs šos priekšmetus redzam ikdienā un atbilstoši tam jācenšas kārtot arī mākslīgo apgaismojumu. Tas piešķirs fotogrāfijai ticamības iespaidu. Klusās dabas fotogrāfijā (ja vien autors sev nav izvirzījis citu radošo mērķi) jādominē lieliski izceltai priekšmetu formai, apjomam un virsmas faktūrai, kas it kā izstaro gaismu. Šo māku var apgūt regulārā praksē, strādājot ar klusās dabas uzstādījumiem. Labus panākumus var gūt, fotografējot priekšmetu kompozīcijas dabiskā apgaismojumā, līdzīgi kā pieņemts glezniecībā. Izkliedēts telpas apgaismojums, kas pastiprināts ar vieglu pretgaismu, bieži vien ir vispiemērotākais klusās dabas fotografēšanai. Pētot dažādu diennakts laiku un interjeru apgaismojuma apstākļus, un veiktos novērojumus izmantojot savā fotogrāfa darbā, jūs mācieties strādāt ar apgaismojumu.
Kopēšana uz papīra Klusās dabas uzņēmumus visbiežāk kopē uz matēta fotopapīra. Matēta fotopapīra samtainā virsma labi izceļ priekšmetus un tonālās pārejas attēlā. |
0 komentārs(i)